, Index = index Potenton Alapítvány

Romantikus kamarazene a Virginiai Egyetem (USA) és a Pécsi Tudományegyetem oktatóinak előadásában

John MAYHOOD zongoraművész, Daniel SENDER hegedűművész, PÓLUS László csellóművész és LUDMÁNY Emil brácsaművész koncertje



MŰSOR:
Frank BRIDGE: Fantázia zongoranégyesre, fisz-moll H.94
DOHNÁNYI Ernő: Szerenád, op. 10
Robert SCHUMANN: Esz-dúr zongoranégyes, op. 47

  

A zongoranégyes négy hangszerre – általában hegedűre, brácsára, csellóra és zongorára – komponált zenemű. Nagyon egyszerűnek tűnik a meghatározás, de micsoda művészet kell ahhoz, hogy ez a formáció működjön! Schönberg írja Brahms zongoranégyeséről, hogy „mindig nagyon rosszul játsszák, mert a zongorista minél hangosabban játszik, annál jobb, és a vonósokból semmit nem lehet hallani. A zongora szólisztikus, akár nagyzenekar mellett is helytálló hangereje ennél az apparátusnál bele kell, hogy simuljon a szóló vonósok meghitt hangzásvilágába, ezért egy zongoranégyes megszólaltatásához nem csupán kiváló muzsikusokra, de valódi kamarazenészekre van szükség. Míg Bridge kompozíciójában a zongora szerepe leginkább a kíséret a vonósok széles dallamaihoz, Schumann művében a négy hangszer egyenrangú, a témákat szinte körbeadják egymás között, így építve a Schumannra mindig jellemző forrongó, mégis illékony szenvedélyt.




LUDMÁNY Emil a zeneművészeti szakközépiskolai érettségi után a budapesti Zeneakadémiára került énektanár–karvezetés szakra. Ezzel párhuzamosan diplomát szerzett a Zeneművészeti Főiskola brácsa szakán is. Az 1982-83-as tanévben a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban Jurij Basmet növendéke volt, akivel azóta is baráti kapcsolatban van. Hazatérése után 8 évig a Magyar Állami Operaház zenekarában dolgozott. 1989 óta a PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézetének brácsa és kamarazene tanára. Hat évig vezette a vonós tanszék munkáját. A Budapesti Vonósok alapítója (1977), s közel 4 évtizedig tagja. Számtalan átirat készítője.

John MAYHOOD
A kanadai zongorista szólistaként és kamarazenészként is gyakran koncertezik Észak-Amerikában, Németországban és Ausztriában.
Számos kanadai rádió, illetve az Egyesült Államok és Kanada televíziói is közvetítették előadásait.
John keresett közreműködője a Montreali és Torontói Szimfonikusoknak, a New York Filharmóniának, mindemellett a Nemzeti Művészeti Központ Zenekarával is fellépett.
Ösztöndíjasként tartott már előadásokat filozófiáról, előadási gyakorlatról, a Neo-Riemann elméletről többek között a Chicagói Egyetemen és a Német Zeneelméleti Társaság éves találkozóján is.
Jelenlegi projektjei közé tartozik Johann Peter Pixis szonátáinak kiadása, valamint Paul Hindemith halálának 50. évfordulója alkalmából is készül egy koncertsorozattal.
A közelgő megbízások során ellátogat Montreáltól kezdve Phoenixig, ahol különböző koncertekre kerül sor szóló és kamarazenei felállásban; olyan darabok szólalnak majd meg, mint Beethoven Kórusfantáziája vagy Matthew Burtner 2010-ben zongorára és elektronikára íródott műve, az Iceprints.
Mesterdiplomáját az Illinoisi Urbana-Champaign Egyetemen szerezte, tanára Ian Hobson volt. Mesterei voltak továbbá Caio Pagano és Jean-Paul Sévilla.
Az Illinoisi Egyetemen zongorát, a Brown Egyetemen illetve a Rhode Island Tervezőiskolában pedig filozófiát tanított. Jelenleg a Virginiai Egyetem zongora szakán tanít.



PÓLUS László
Zeneiskolai tanulmányai után a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola növendéke lett Debrecenben. 1990-ben a Kecskeméten megrendezett III. Országos Szakközépiskolai Gordonkaverseny győztese. 1990 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait Mező László gordonkaművész irányításával, majd a Bázeli Zeneakadémián tanul Thomas Demenga növendékeként. DLA fokozatát a PTE Művészeti Karán szerezte meg. Részt vett Perényi Miklós, Onczay Csaba, Uzi Wiesel és David Geringas mesterkurzusain. Rendszeres szereplője a Jeunesses Musicales vidéki hangversenyeinek.
1992-ben a Youth European Strings budapesti mesterkurzusán a „Legjobban szereplő csellista” címmel illették. 1994 júniusában a Zeneakadémia által megrendezett Popper Gordonkaversenyen első helyezést ért el, valamint 1998-ban elnyerte a Magyar Rádió Csellóversenyének különdíját. 1996-tól a Magyar Állami Operaház tagja, 2009 óta szólócsellistája. 1998-tól tagja a Somogyi Vonósnégyesnek. 2009 óta PTE Művészeti Kar oktatója, 2017 óta tanszékvezetője.
Díjai: 1999 Artisjus-díj, 2002 Juventus-díj, 2016 Ferencsik János-díj.



Daniel SENDER változatos zenei karriert tudhat magáénak, koncertezik az Egyesült Államokban, Kanadában, Európában és Kínában. Gyakori vendége, szólistája és főművésze régiójában a kamara- és szimfonikus zenekaroknak. Dr. Sender jelenleg koncertmesterként tevékenykedik a Charlottesville Szimfonikus Zenekarban, a Charlottesville Operában és a Virginia Consortnál. 2017-ben csatlakozott a Wintergreen Előadóművészeti Zenekarhoz, mint fesztiválművész. A Fulbright-program ösztöndíjasaként járhatott a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre, ahol tanára Szabadi Vilmos volt. Korábban ő volt az Adelphi Vonósnégyes első hegedűművésze a Marylandi Egyetem ösztöndíjasaként, valamint négy évig játszott az Annapolis Kamaraegyüttesnél. 
Dr. Sender felvételeket készített a Centaur, Sono Luminus, Bifrot és más független kiadók stúdiójában.
Kamarazenészként volt szerencséje együtt zenélni az Audubon Kvartett, az Axelrod és a Left Bank Kvartett néhány tagjával, valamint két intenzív évet dolgozott a Guarneri Quartet mentoráltjaként. Kamarazenei koncertek által a világ olyan helyszíneire is eljutott, mint a Kennedy Center (Kennedy Központ), a Magyar Nagykövetség, az Erdődy Palota Bartók terme Budapesten, a Smithsonian Amerikai Történeti Múzeum, Berlinben a Művészeti Egyetem és Montreálban a Szépművészeti Múzeum.
A philadelphiai származású hegedűművész az Ithaca College-ban, a Marylandi Egyetemen, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és az Európai Tanulmányok Intézetében (Bécs) végezte tanulmányait. Tanárai voltak többek között: Szabadi Vilmos, Arnold Steinhardt, David Salness, René Staar és Gerald Fischbach.
Jelenleg a Virginiai Egyetem McIntire Zenei Tanszékének előadóművészet szakán tanul, ezzel párhuzamosan pedig az Interlochen Felnőtt Kamarazenei Tábor programjában is szerepel.



A hangversenyt támogatja a Nemzeti Kulturális Alap.

Jegyek

Ingyenes, regisztrációhoz kötött előadás.

A regisztrált érdeklődők a koncert előtt legkésőbb 15 perccel tudják a regisztrációs jegyet átvenni, ezután a regisztráció törlésre kerül, s érkezési sorrendben, fennmaradó helyek esetén tudjuk beengedni az érdeklődőket.


Regisztráció: koncertek.zmi@gmail.com

Helyszín

ZMI Liszt Ferenc Hangversenyterem, Zsolnay Kulturális Negyed
7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 37.

Oszd meg másokkal!

Plakát

Olvass minket!

Keress minket!

Potenton Alapítvány

7621 Pécs, Szent István tér 17.

info.potentonalapitvany@gmail.com 

PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet

Székhely: Pécs, Zsolnay Vilmos út 37.
Levelezési cím: 7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u. 16.

www.art.pte.hu/zmi