, Index = index Potenton Alapítvány

Vidáman a „komolyzenéről” I.


Közreműködők:

Pécsi Egyetemi Zenekar

Vezényel: KOCSÁR Balázs, Liszt-díjas karmester

Narrátor: GÖNCZY László zenetörténész     



KOCSÁR Balázs
tanulmányait a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban kezdte, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán folytatta karvezetés, később karmester szakos hallgatóként, melyet 1991-ben kiváló minősítéssel végzett el. Helmuth Rilling, Jorma Panula, Eötvös Péter mesterkurzusain vett részt, majd tanulmányait a bécsi Zeneakadémián fejezte be, Prof. Karl Österreicher irányítása mellett. Két nemzetközi karmesterverseny győztese. Karmesterként dolgozott a Szegedi Nemzeti Színházban, az Állami Hangverseny Zenekarnál Lukács Ervin asszisztenseként, 1993-1999 között a debreceni Royal Opera House (Apolló mozi) zeneigazgatója. 1999-ben Liszt-díjjal tüntették ki. 1999-től a Frankfurti Opera első karmestere. 2004-ben újra visszatért Debrecenbe, ahol a város három legfontosabb zenei intézményének: a Debreceni Filharmonikus Zenekarnak, a Kodály Kórusnak és a Csokonai Színház Operatagozatának szakmai vezetését végezte. 2010 óta a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar adjunktusaként tanít. 2011-től Vitézy Zsófia mellett a Budapesti Tavaszi Fesztivál zeneigazgatója. Több mint 70 különböző operát, barokk művektől a kortárs operákig, több mint ezer előadásban vezényelt itthon és külföldön.

       

 

Műsor:

Joseph HAYDN: 44. szimfónia

Szergej PROKOFJEV: 1. szimfónia           

 

Kiváló alkalom e koncert arra, hogy elgondolkodjunk a XX. század fontos zenei irányzatainak lényegén, minthogy Prokofjev I., D-dúr („Klasszikus") szimfóniája egy 1772-ből származó Haydn-szimfónia társaságában hangzik el. Felületesen ismerve e zenéket úgy vélhetnénk, hogy szerves, szoros kapcsolat lehet közöttük. Természetesen erről szó sincs, a klasszikus jelző legfeljebb egyfajta maszkabáli, jelmezes Prokofjev-stílusra utalhat. Ha a Prokofjev elemzésekben is rendre hivatkozott Haydn későbbi, érett szimfóniáinak csupán a hangszerelését nézzük, az önmagában drámaibb, színesebb, mint e tételek könnyed, áttetsző hangzásvilága; ha pedig a koncerten elhangzó korai klasszikus műhöz hasonlítjuk, annak kontrasztos, szélsőséges, drámai légkörét, komolyságát, olykor már-már érdes hangzását keresnénk hiába Prokofjevnél. Maga Prokofjev sem gondolta komolyan e jelzőt, különben nem építette volna harmadik tétele koncepcióját egy kifejezetten a barokkhoz kötődő, klasszikától teljesen idegen tánctípusra („Gavotte").

Ha amolyan sosem létezett szalon-Haydnt, "Haydn light" kivitelt keresünk csak Prokofjev művében, két dolgot is elmulasztunk: az egyik a szerző későbbi stílusára oly jellemző zenei fintorok és grimaszok, elhangolt motívumok bősége, a másik egy akkortájt küszöbön álló új irányzat, a neoklasszicizmus jelentkezése. Azé a mindenek előtt, Sztravinszkij munkásságához kötődő irányzaté, amelynek tárgya mindig a zeneszerző személyes élményeinek visszatükrözése kiválasztott tárgyáról, egyfajta "másodkézi művészet": itt most az a különös és egyedi kép, ami Prokofjev elméjében, lelkében a 18. század zenéjéről élt, legyen annak bármily kevés köze is a tényleges, egykor létezett stílus valóságához, tartalmához.

Jegyek

Az előadás ingyenes.

Helyszín

ZMI Liszt Ferenc Hangversenyterem, Zsolnay Kulturális Negyed
7630 Pécs, Zsolnay Vilmos út 37.

Oszd meg másokkal!

Olvass minket!

Keress minket!

Potenton Alapítvány

7621 Pécs, Szent István tér 17.

info.potentonalapitvany@gmail.com 

PTE Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet

Székhely: Pécs, Zsolnay Vilmos út 37.
Levelezési cím: 7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u. 16.

www.art.pte.hu/zmi