NOBUKO Imai brácsaművész kamaraestje
MŰSOR:
Wolfgang Amadeus MOZART: Duó hegedűre és brácsára No. 2.
Johann Sebastian BACH: 6. Brandenburgi koncert
KODÁLY Zoltán: Adagio
Johannes BRAHMS: c-moll zongoranégyes op. 60
Műsorleírás
A kamaramuzsika legszebb arcait mutatja meg Mozart, Bach, Kodály és Brahms műveiben, akiket elsősorban nem is feltétlenül a kamarazenéjük miatt szoktunk emlegetni. A hegedű-brácsa duó azzal, hogy nem alkalmaz egyéb kíséretet, például zongorát, egészen színes szerepkört ruház a mélyhegedűre. Ő képviseli a basszust, sőt gyakran még a középső töltőszólamokat is azzal, hogy két szólamot játszik a hegedű alá. Ugyanakkor részt vesz az imitációban, helyenként osztozva a fődallamon kamarapartnerével. A barokk concerto-irodalom leghíresebb alkotásai Bach Brandenburgi koncertjei. A 6. darab kerül talán legritkábban műsorra, holott meglehetősen különleges hangzású. Olyan hatást kelt, mintha régi consort-zene lenne, kifejezetten szólisztikus hangszer nélkül. A szerző eredetileg gambákat foglalkoztatott benne, ami bársonyos, sötét hangzást ad a műnek. Kodály 1905-ben hegedűre és zongorára komponált Adagio-ját a nagyszerű hegedűművész Waldbauer Imrének ajánlotta. Később a zeneszerző brácsára és csellóra is készített átiratot a műből. A különlegesen békés hangvételű darab Kodály korai stílusának elemeit viseli magán. Merít Debussy hangzásvilágából, de csírájában még a később számtalan kompozícióban kibontakozott magyar hangvétel is benne rejlik. Brahms négytételes zongorakvartettjét Werther-négyesként is említik Goethe levélregénye nyomán, hangszerelése zongora, hegedű, mélyhegedű és cselló. A mű egyik különlegessége az első tételben gyakran megjelenő, sóhajra emlékeztető motívum, amely egyes feltételezések szerint a Clara név zenei kimondása, és Clara Schumannra utal. Zeneszerző kollégájának felesége irányába Brahms eleinte plátói érzelmeket táplált, majd később kapcsolatuk mély barátsággá alakult.
NOBUKO Imai kivételes tehetségének, zenei integritásának és kisugárzásának köszönhetően korunk egyik köszönhetően korunk egyik legkiválóbb brácsaművészének tartja a szakma és a nagyérdemű egyaránt.
Korábban a nagyra becsült Vermeer és Michelangelo vonósnégyes tagja volt, kiváló nemzetközi karriert ötvöz szólistaként, kamarazenészként és pedagógusként. A világ számos rangos zenekarával fellépett, mint például a Berlini Filharmonikusokkal, a Royal Concertgebouw-val, a Londoni -, a Bostoni - és a Chicagói szimfonikusokkal többek között. Kamarazenei munkatársai közé tartozik Gidon Kremer, Midori, Mischa Maisky, Yo yo Ma, Schiff András és Martha Argerich. Miss Imai szakmai életének középpontjában a brácsa sokrétűségének nemcsak a felfedezése, de tapasztalatai továbbadása, közönséggel való megismertetése is áll. E lelkiismeretes munkásságról tanúskodik például az éves „Viola Space”-projekt, a Hindemith Fesztiválok-sorozat (1995/1996), és a Tokiói Nemzetközi brácsaverseny is, mely az első kizárólag brácsára meghirdetett nemzetközi verseny Ázsiában. Több, mint 40 felvételt készített többek között a Bis, a Chandos, a Philips és a Sony kiadókkal. Jelenleg az Amszterdami Konzervatórium, a Kronberg Akadémia és a Queen Sofia-i Zeneművészeti Főiskola professzora Madridban. Szintén a tokiói Ueno Gakuen Egyetem professzora és a pekingi Központi Zenei Konzervatórium vendégprofesszora.
Közreműködnek:
GULYÁS Márta Liszt-díjas zongoraművész
SZABADI Vilmos Liszt-díjas hegedűművész, Érdemes művész
LUDMÁNY Emil brácsaművész
TOMASZ Máté csellóművész
SZTANKOV Iván, gordonművész
PAPP Nóra brácsa szakos hallgató
EGYHÁZI Mária brácsa szakos hallgató
Facebook-esemény
A Pannon Televízió interjúja Nobuko Imaival
A hangverseny a Potenton Alapítvány, a PTE MK ZMI, és a Pécsi Akadémiai Bizottság Művészeti Munkabizottságának közös szervezésében valósul meg. Támogatja az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő.
Jegyek
Belépőjegy: 2000 Ft, PTE Polgár-jegy 1000 Ft, PTE MK szakmai jegy / Nyugdíjas jegy 500 Ft, CAMERATA bérlet hangversenye
Bővebb információ:
Jegyértékesítés